7.11. Hornická desítka

11 Lis

I na největší sportovní akci ve Frýdku – Místku, Hornické desítce, měl náš sbor několikanásobné zastoupení. A že to nebyla ostuda se Vám pokusím objasnit níže, popřípadě si detailně prozkoumejte oficiální výsledky.

Má první zkušenost s tímto velkolepým běžeckým závodem přišla loni – informoval jsem zde. To jsem běžel Běh pro zdraví (nesoutěžní běh o délce 1000 metrů) a nasával atmosféru. Neoficiálně jsem společně s Bárou slíbil, že za rok poběžím hlavní závod, tedy 10 km. Jelikož se sliby „maj plnit NEJEN o vánocích“ JÁ své dodržel, Báru na trať bohužel nepustily školní povinnosti.

Když jsem si uvědomil, že se letos běží třicátý ročník, řekl jsem si, že to je nějaké divné. Proč mi to tak nepřipadá? Věděl jsem, že se nějaké Hornické desítky běhají a že Ti co tam startují jsou asi blázni, ale že by se to běhalo už třicet let? Proč jsem to nikdy nějak více nezaregistroval? Je to tak, že když se člověk určitému oboru nevěnuje, že ho to ani nezajímá?

Dost přemýšlení, pojďme konstatovat fakta. Je sobota, 7.11.2015, den D. Ten, o kterém jsem tvrdil, že přijde až za dlouho. A ejhle, rok utekl a já opravdu desítku poběžím! Klasicky s jediným tréninkovým pokusem, ať se propadnu do západního Německa jestli kecám velebnosti. Ale Honzo, popořadě … Prvním závodem dne byl v 10:30 nesoutěžní běh rodičů s dětmi (ročník 2012 a mladší). V něm máme hned dvě želízka v ohni, Bereničku Kolibovou a Emmu Izvorskou. Stejně jako si to jejich maminy rozdávají co chvíli v TFA či na nějakém běhu, budou se i tyto dva bobci malí rvát v budoucnu o medaile. První „souboj“ vyzněl zcela jasně pro Bereničku, a to i přesto, že dvakrát vyzkoušela tvrdost asfaltu „u Národa“. Emma si stihla po cestě upravit padající rukáv svého hasičského, kapku většího dresu, zkoukla fasády okolních domů, na celé trase dlouhé osmdesát metrů vyplazovala jazyk, prostě si dosyta vychutnávala potlesk přihlížejících diváků. Do cíle doběhly všechny děti, některé dříve, některé později. Myslím si, že nejlepší na tom je, že je vůbec rodiče dovedli na start. To ostatně platí o všech mládežnických závodech, ale u těch prvních asi nejvíce.

Druhý závod běžely dívky (ročníky 2011 a 2010) tentokráte již na 150 metrů a bez rodičů. Na start se za náš sbor postavila Stella Izvorská. Trošku jsem se obával, jestli vůbec vyběhne, protože řazení „koní“ na startovní čáru bylo zdlouhavé a u Stelly člověk nikdy neví. Ovšem krásný start, sem tam předbíhání a už je v cíli. Když jsem se ptal, jestli nešlo předběhnout tu jednu holčičku, s kterou se na sebe lepily, Stella odpověděla: „nezmohla jsem se na to“. Nevím, kde takový výraz pobrala, ale rozesmálo nás to všechny. A pak přišlo velké zklamání. Holka naše obdržela krásnou medaili, průšvih byl, že byla opravdová a ne ČOKOLÁDOVÁ. 🙂

Naše rodinka pak závodiště opustila a zašla k mé babičce na oběd. Výborný běžecký oběd, prostě od babičky je od babičky. Vracíme se zpět neboť se blíží finále dnešního dne, běhy na deset kilometrů. Ten první dlouhý běží ženy, poté muži. Než se všichni dokonale rozcvičí, roztáhnou a namotivují běží se Běh zdraví, jak jsem již psal běh o délce 1000 metrů. Jedná se opět o nesoutěžní běh, je to pro radost, pro potěšení, na vyzkoušení, hlavně tedy pro zdraví, protože hýbat se JE zdravé. A že délka tratě je vyhovující dokazuje rekordních 851 běžců. Loni to bylo „pouze“ 780 odvážlivců.

Tak jak jsem byl celý den nervózní, letadla v břiše, pětkrát na velkou, desetkrát na malou, startem žen to ze mně vše spadlo. Nemyslím doslovně, ale najednou jsem byl v pohodě. Už už bych chtěl běžet taky. Zatím ovšem okolo běží s velkým náskokem fenomenální Petra Kamínková, pak sem tam někdo a už už metylovické reprezentantky v pořadí Zuzka Bílková, Jana Kolibová a Denisa Izvorská. Takto naše holky i doběhly do cíle, patřilo jim 24, 33 a 34 místo v kategorii Ženy 20-34 let. Všechny tři splnily své cíle, zlepšily se, nálada výborná.

A pojďme mezi muže. Kromě všelijakých věhlasných jmen ze všech koutů Evropy, například Viej Radek, Šindelek Vladan, Zemaník Jakub a podobně se na startu objevili i krasavci ze sboru dobrovolných hasičů Metylovice. Konkrétně Martinové Březina a Koliba a má maličkost. Tak jak jsem se půl Podzimního Kubánkova držel „Březouše“, na Hornické desítce jsem si udělal vodiče z „Koníka“.
Že to byla správná volba dokazuje už postavení na startu. Zatímco skoro šest set běžců se řadí za sebe, Martin, zkušený to matador, mě navádí mezi diváky a na start přicházíme z druhé strany a rovnou do první řady! Finta pěkná, ale má to jednu nevýhodu. Ihned po startu Vás začnou předbíhat desítky běžců, což Vám na optimismu nepřidá. Ale ten pocit, že po výstřelu třeba 0,8 vteřiny vedete Hornickou desítku, ten je k nezaplacení. Tempo závodu je rychlejší, ale to bych mohl čekat, když startovní pole skýtá desítky borců z běžeckých klubů, závodníky, co si „desítku“ dávají k snídani, a opravdu tím nemyslím pivo. Zapomněl jsem napsat, že tento závod je moje PRVNÍ desetikilometrová distance! A donedávna jsem myslel, že i poslední. Ale možná ne. Prvních 3333 metrů (1 kolo) jsme s Martinem bok po boku absolvovali za 13:38. Domlouváme se, že je to fakt rychlé, že lehce zvolníme, druhé kolo tedy máme za 14:45. Poté dostávám příkaz „jestli můžeš, tak klidně zdrhej“. Odpovídám „ještě je čas, když tak ke konci“ ale Martin je najednou tak jako tak pět metrů za mnou. Mávám na něj, ať mě doběhne, ale on pořád nikde. Najednou ho po několikátém otočení nevidím a tak si začínám vybírat, před koho se pokusím dostat. Dva kilometry před cílem byl ten pravý čas jít lehce dopředu. Něco málo dám, poté přidávám další skalpy asi půl kilometrů před cílem. Posledních 200 metrů zkouším co to dá a už jsem v cíli. Čas 42:22 je pro mne k neuvěření. Chtěl jsem svou první desítku zaběhnout pod padesát minut, tajným cílem bylo pod 45 minut, ale to jsem si říkal, že by byl zázrak. Poté, co jsem se o svou radost smskami podělil s přáteli, dostávám odpovědi typu: „Ty vole“ … „Ahoj Keňane“ … „Kecáš“ … „Jsi dobrý EMILE“ … „Nic moc na 5 km“ … „Jsi prase“ a taky … „Co sypeš?“ …

A teď se dostáváme k jádru pudla. Přiznám se bez mučení, DOPUJI. Naštěstí můj vzorek ještě nikdo nechtěl. Onou, výtečnými běžci stoprocentně zakázanou látkou, je PIVO. Před každým závodem večer, tři až čtyři kousky. Je těžké to přiznat, ale když už tak už. Večer před Půlšichtou na Čupek to byly čtyry ryze hořké kousky, před Podzimním Kubánkovem tři jedenáctky. A jelikož ve výsledkové listině na Půlšichtě jsem figuroval výše než na Kubánkově, vrátil jsem se před Hornickou desítkou k ryze hořké, tentokráte pouze tři kousky. Finta samozřejmě nespočívá v tom, dostat do sebe PIVO, ale v tom, že po této medicíně se mi tak dobře spí, že je tělo dokonale odpočinuté a připraveno podat maximální výkon. Maximální výkon v tom krásném dresu s nápisem SDH METYLOVICE!